Southern Religion

Top-ranked 2009 religion stories/topics/typo

The Religion | Newswriters Association offers Top Religion Stories of 2009 – the result of a survey of more than 100 religion journalists. They emphasize the top 10 but actually offer the top 23 stories, beginning with Obama’s June speech “pledging a new beginning in Muslim-U.S. relations.” Of that, the Springfield News-Leader wrote:

Obama extended a hand to the Islamic world in a speech in Cairo while quoting from the Quran, the Gospel of Matthew and the Talmud, the collection of Jewish law.

“So long as our relationship is defined by our differences, we will empower those who sow hatred rather than peace, those who promote conflict rather than the cooperation that can help all of our people achieve justice and prosperity,” Obama said in the speech. “And this cycle of suspicion and discord must end.”

Time Magazine has its Top 10 Religion Stories for 2009, although they are more topics than stories.

The Baptist Joint Committee for Religious Liberty offers the top 10 religious liberty stories of 2009 (in reverse order). Some are stores in the journalistic sense. But as with Time, most are topics attended by brief essays. Number one, for example, is “New President brings change, but delays some tough decisions.”

Catholic News Service tells us 2009 was a busy year for the pope, reviewing those top stories, albeit without enumeration. Not critical reviews, BTW.

The London Telegraph’s Martin Beckford (religion and social affairs correspondent) has his own Top religion stories of 2009. In his view, “Following a year of turmoil in the worldwide Anglican Communion over women bishops and homosexuality, over the past 12 months most of the newsworthy events seem to have involved the Roman Catholic Church and Britain.”

Regret The Error’s Typo of the Year (amid its top corrected journalistic errors of 2009) is about religion:

The Daily Universe, a student paper at BYU, recalled and trashed 18,000 copies of an edition after discovering a typo. Notably, it was a typo that could have offended the Mormon church. The paper issued a brief apology and also published a lengthy article to explain the error.

That can happen when one substitutes “apostate” for “apostle” thus referring in a photo cutline to a nonexistent Church of Jesus Christ of Latter-day Saints group called, “Members of the Quorum of the Twelve Apostates,” when Members of the Quorum of the Twelve Apostles is intended.

December 20, 2009 Posted by | Religion | , , , , , | 1 Comment